20 yaş ve üzeri araçlar hurdaya mı çıkacak?
Türkiye'de 20 yaş ve üzeri araçların hurdaya çıkması konusu, ekonomiye ve çevreye olumlu katkılar sağlayacak önemli bir adım olarak değerlendiriliyor. TESK Başkanı Bendevi Palandöken ise açıklama yaparak çağrıda bulundu. Detaylar Kayseri Anadolu Haber'in Kayseri haberlerinde…
TESK Başkanı Bendevi Palandöken, hurda araç teşvik yasasının tekrar gündeme gelmesi gerektiğini belirterek, ekonomiye katkı sağlamak, ithalatı azaltmak, çevre kirliliği ve akaryakıt israfını önlemek için yeni bir teşvik yasasına ihtiyaç olduğunu vurguladı. Palandöken, ‘Hurda araç teşvik yasası tekrar gündeme gelmeli. Bu kez sürekli olarak yürürlükte kalmalı’. dedi.
Milliyet’te yer alan habere göre, Palandöken, yaptığı açıklamada, ülkede bulunan 20 yaş üstü araçların yenilenerek ekonomiye katkı sağlanması gerektiğini ifade etti. Ülke genelindeki araç yaş ortalamasının 14,5 olduğunu belirten Palandöken, bu durumun taşımacılık sektöründe sorunlar oluşturduğunu dile getirdi. İlgili bakanlıkların koordinasyon içinde hareket ederek konuyu çözüme kavuşturması gerektiğini söyledi.
TESK Başkanı, hurda araç teşvik yasasının yeniden gündeme gelmesi gerektiğini ve sürekli olarak yürürlükte olması gerektiğini, aracını yenileyecek olanlara ise vergi muafiyeti getirilmesi gerektiğini kaydetti.
Devletin ithalatı azaltıp ihracatı arttırmaya yönelik çalışmalarına hurda teşvik yasasının önemli katkı sağlayacağını ifade eden Palandöken, yerli sanayinin en büyük girdilerinden olan demir-çelik sektöründe hurdanın önemli bir potansiyel olduğunu söyledi. Hurda araçların yeniden değerlendirilmesinin ekonomiye ve çevreye olumlu katkı sağlayacağını belirtti.
Palandöken, ‘İthal ettiğimiz her şey enflasyonu ve döviz kurunu doğrudan arttırmaktadır. Yerli sanayimizin en büyük girdileri arasında yer alan demir-çelik sektöründe Brezilya ve Hindistan başta olmak üzere yılda 9 milyar dolar demir-çelik hurdası ile 12 milyar dolar civarında hammadde ithal ediyoruz. Oysaki trafiğe kayıtlı toplam 28 milyon aracın ortalama yaşının 14,5 olduğunu düşündüğümüzde hurdaya ayrılıp hammadde ihtiyacını karşılayacak potansiyelimiz var. Öncelikle hurda araç teşvik yasası yürürlüğe tekrar girmeli ve 20 yaşın üzerindeki araçlar hurdaya ayrılmalı. Aracını yenileyecek olanlara bir defaya mahsus ÖTV muafiyeti getirilmeli. Ayrıca ulaştırma sektöründeki esnafımıza düşük faizli ve uzun vadeli kredi verilerek yeni araç alımı sağlanmalı.’ şeklinde konuştu.
Palandöken ayrıca ticari araçlarda zaten yaş sınırlaması olduğunu hatırlatarak, ‘Bazı illerimizde İl Koordinasyon Kurullarında alınan kararla ticari araçların kullanım yaşı farklılık gösteriyor. MEB’in kararına göre servis araçlarında da 12 yaş sınırı mevcut. Özellikle bu tür araçları yenilemek zorunda kalan esnafımıza kolaylık sağlanmalı. Başta ticari araçlar olmak üzere trafikte yaşını doldurmuş araçlar sahibine tamir ve bakım gibi sürekli külfet getirirken trafikte de tehlike saçarak çevreye ve ekonomiye zarar veriyor. Bunun için 2015 yılında olduğu gibi yeniden ÖTV sıfırlanmalı. Kamyon ve otobüslerde ise ÖTV sıfırlanırken KDV’de de indirime gidilmeli. Hem daha konforlu ulaşım sağlanır hem de trafik rahatlar’ ifadelerini kullandı.