ACİL ÇAĞRILAR 112'DE BİRLEŞECEK

Kayseri'de tüm acil çağrılar tek numarada birleşecek. Uygulama devreye girdiğinde artık bütün acil durumlar için 112 numarası aranacak.

ACİL ÇAĞRILAR 112'DE BİRLEŞECEK

Kayseri’de tüm acil çağrılar tek numarada birleşecek. Uygulama devreye girdiğinde artık bütün acil durumlar için 112 numarası aranacak.

İçişleri Bakanlığı’nın birkaç yıldır yürüttüğü çalışma kapsamında, tüm acil numaraların tek çatı altında toplanması hedefleniyor. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki sistemin bir benzerinin Türkiye’de uygulanmasına dönük projenin pilot uygulaması bazı illerde başarıyla gerçekleştirildi. Düzce, Sivas ve Aksaray gibi illerde bir süre önce başlatılan uygulamanın, diğer illere de yaygınlaşması için çalışmalar devam ediyor.

Projenin Kayseri’de devreye girmesi ise Erkilet’te yapımı devam eden 112 Acil Çağrı Merkezi Binası’nın tamamlanması ile gerçekleşecek. 2016 yılının sonunda tamamlanması hedeflenen binada çalışmalar uzasa da birkaç ay içerisinde tam olarak hizmete girmesi hedefleniyor. Binanın hizmete girmesi ile birlikte Kayseri’de ambulans hizmetleri için kullanılan 112, polis ihbarları için kullanılan 155, itfaiye için kullanılan 110, jandarmaya ait 156, AFAD için 122,  orman yangınları için kullanılan 177 gibi numaralar artık sadece `112` adı altında hizmet verecek. Böylece  112 acil numarasının aranmasıyla olaylara tek idareden daha hızlı bir biçimde müdahale imkanı sağlanarak, polis, itfaiye veya ambulans gibi ekiplerin sevki sağlanacak.

İçişleri Bakanlığı, çok sayıda acil yardım numaralarının kullanılması nedeniyle karşılaşılan olayın hangi kurumu ve kurumları ne derece ilgilendirdiği veya önceliğin hangisinde olduğu hususunda tereddüde düşülmesi ve birkaç kurumu ilgilendiren bir olayın karşısında tüm irtibat telefonları bilinse bile, ayrı numaralar aranmak durumunda kalınması nedeniyle, zaman ve kaynak israfına neden olunduğunu, hızlı iletişim ve olaylara müdahalede eşgüdüm sağlanamamasından dolayı can ve mal kayıpları yaşandığını belirterek, bu projeyi başlattı.

Bu durum, acil olaylarda tek numaraya alışık olan yurt dışında yaşayan ve ülkemize tatil amaçlı gelen gurbetçi, turist veya ticaret adamları için de sorun teşkil ediyordu.

Türkiye’de  “Tek Acil Çağrı Numarası” oluşturma çalışmalarına; 2003 yılında, Hollanda Hükümeti ile T.C. İçişleri Bakanlığı’nın işbirliği ile MATRA Projeleri kapsamında başlandı.

 Avrupa Birliği, 29 Temmuz 1991 tarih ve 91/396 kararı ile birlik çatısı altındaki tüm ülkelerde 112 hattının “Tek Avrupa Acil Çağrı Numarası” olarak kullanılması öngörülmüş ve bu kararın ardından üye ülkeler iç mevzuatlarını oluşturmaya başladılar.

 Türkiye’de ise, Telekomünikasyon Kurulu AB Müktesebatına uyum için belirlediği takvim çerçevesinde 11.03.2002 tarihinde aldığı karar ile hali hazırda ülkede sadece sıhhi imdat çağrıları için kullanılan 112 kısa numarasının “Ulusal Kapsamda Tek Acil Çağrı Numarası” olarak tahsis edilmesine karar verildi.

Sistem nasıl çalışacak?

 Acil Çağrı Merkezlerinde sunulan hizmetin en önemli unsuru nitelikli çağrı karşılayıcılarıdır. Böyle kritik bir görevi üstlenen kişiler, standart eğitim programlarından geçirilmiş, sistemdeki araç, gereç, cihaz ve donanımı etkin olarak kullanabilecek konumda, ayrıca sorumluluk bölgesini harita üzerinden tanımaktadırlar.

 Acil çağrı merkezindeki teknolojik altyapı, önceden belirlenen stratejiler doğrultusunda istenilen hizmeti sunmak üzere tasarlanmıştır.

 Acil yardım gereken olay bildirimlerinde Acil Çağrı Karşılayıcı öncelikle olayın boyutları ve niteliği hakkında bilgi almaya çalışır. 

 Çağrı alıcı, ilk sorgulamada olayın acil olup olmadığını öğrendikten sonra; Olay eğer acil ise hemen işin uzmanı olan personelle buluşturarak müdahale edilmesini sağlayacaktır.

Olayın acil olmaması halinde ise, kişiyi hangi kurumu araması gerektiği konusunda bilgilendirdiği gibi, aranması istenen birim aynı binada konuşlanmış ise o birimin uzman kişisi tarafından gereği yapılacaktır. Aynı binada konuşlanmayan bir birim ise, o birim uyarılmak suretiyle hizmet yerine getirilmesi sağlanacaktır.

Acil Çağrı Merkezine gelen tüm çağrılar acil olaylarla ilgili ihbarlar değildir. Bunların dışında yanlışlıkla aramalar, asılsız aramalar, suistimal amaçlı aramalar (görevlileri rahatsız etmek, taciz etmek, şaka yapmak, telefon denemesi vs.) bilgi alma amacıyla yapılan aramalar da söz konusudur.

112 Acil Çağrı Numarasının Özellikleri

Ücretsiz olacak,

7/24 esasına göre her zaman kullanıma hazır olacak,

Telefonlar görüşmelere kapalı olsa dahi aramalara açık tutulacak,

Arayan kişinin isim-adres-konum bilgileri çağrı ile birlikte görüntülenecektir,

Engelliler tarafından kullanılabilmesi için gerekli teknik düzenlemeler yapılmaktadır.

Kişisel verilerin gizliliği ve kişisel mahremiyet koruma altına alınacak,

Kişisel bilgilerini vermek istemeyen abonelerin de isim-adres-konum bilgileri yer alacak,

Turistlerin yararlanabilmesi için özellikle turizm bölgelerinde ikinci-üçüncü dil bilen personel görevlendirilecek,

Kötü amaçlı aramalara cezai müeyyide uygulanacak,

Lüzumsuz çağrı yapan abonelerin kayıtları belli bir süre tutulacak. ÖZEL HABER: YASEMİN SERBEZ