Kalkan: 'Performans değerlendirme sistemi öğretmenler arasında iş barışını bozuyor'
Eğitim Bir-Sen Kayseri Şube Başkanı Aydın Kalkan, performans değerlendirme sisteminin öğretmenler arasındaki iş barışını bozduğunu söyledi.
Eğitim Bir-Sen Kayseri Şube Başkanı Aydın Kalkan, sendika binasında basın toplantısı düzenledi. Toplantıda konuşan Kalkan, dün akşam İstanbul'da meydana gelen terör saldırılarını kınadı. Öğretmenlerin yaz tatiline girmeye hazırlanırken, okul müdürlerinin verdiği performans notları ile uğraşmak zorunda kaldığını belirten Aydın Kalkan, 'Okul müdürleri öğretmenlerin bir yılını değerlendiren notlar vermektedirler. Verilen değerlendirme notlarının uygulanış şekli ve sonuçları iş barışını bozacak bir mecraya kaymak üzeredir. Öğretmenler, kariyer sistemi ile ilgili kendilerini teşvik edecek bir düzenleme beklerken, özensizce hazırlanmış bir form üzerinden değerlendirilme yapılmasını doğru bulmuyoruz. Bu durumdan öğretmenler, okul müdürleri ve sendikalar rahatsızlık duymaktadır. Bakanlık öğretmenlere, kendini geliştirmeyi özendirecek, somut başarıların yansıdığı, keyfiliği olabildiğince kontrol altına alınmış bir kariyer sistemi kurmak için neden bir adım atmaz merak ediyoruz. Mevcut değerlendirme kriterleri, bir öğretmenin bir yıllık performansını ortaya çıkarmaktan çok uzak ve birçok maddesi ciddi sıkıntılara sebep olacak şekilde düzenlenmiştir. Uygulanan değerlendirme sistemi bu hali ile okulların huzurunu ve iş barışını bozmaktadır. Birçok okul müdürünün, yıl içerisinde değerlendirmeye esas olacak bir ön hazırlığının olmadığı görülmektedir. Böyle bir değerlendirme yapılacağı ile ilgili okul müdürlerine önceden bilgilendirme yapılmamıştır. Bu şartlar altında düşük puan alan öğretmenler, gelecek yıl hangi motivasyonla çalışacaklarını sorgulanmaktadır. Eğer zamanında önlem alınmaz ve okul müdürleri sağduyulu davranmazlarsa, yoğun bir mahkeme süreçlerinin önü açılacak ve bakanlık binlerce davaya muhatap olacaktır. Bu aşamada, okul müdürlerinden beklentimiz kimseyi mağdur etmeyecek objektif bir değerlendirme yapmalarıdır. Çeşitli sebeplerden dolayı verimsiz yıl geçiren birkaç öğretmeninize; 'sen başarısızsın' demektense, gelecek yıl sağlıklı bir okul ortamına daha çok ihtiyacınız olacaktır. Hukuk mücadelesine girdiğiniz öğretmenlerle, gelecek yıl nasıl çalışacağınızı düşünmelisiniz. Tanımlamak, yargılamak, soyutlamak kolaycılığına kaçmadan; anlamak, önlem almak, çözüm bulmak, fırsat tanımak ve bir başarı hikayesi ortaya çıkarmak daha isabetli bir davranış olacaktır. Bakanlık, öğretmen değerlendirme sürecini acilen durdurmalıdır. Yapılan işlemin sağladığı fayda, getireceği yükten fazla olmayacaktır. Mahkeme süreçleri emek, zaman ve kaynak israfına sebep olacaktır. Çalışanla çalışmayanı ayırt edecek bir değerlendirme ve kariyer sistemine hiçbir eğitimci itiraz etmeyecektir. Beklenen de budur. Bitirilen yeni eğitim kademeleri, proje görevleri, seminer belgeleri, girilen sınavlar, ulusal ve uluslararası başarıların yansıdığı kariyer sistemi üzerine inşa edilecek ödüllendirme ve sağlayacağı ayrıcalıklar, eğitim sistemimize başarı olarak yansıyacaktır.' ifadelerini kullandı.