Valilik'ten hırsızlık ile ilgili genel emir
Artan hırsızlık olayları nedeniyle Kayseri Valiliği, 'Suç eşyasının alımı ve satımı' ile ilgili Genel Emir yayınlayarak, esnafı uyardı.
Gelen emirde, Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanan kişilerin tüm hayatı, uyuşturucu bulma ve kullanma üzerine kurulmuş olup söz konusu maddelerin temini için sık sık hırsızlık olaylarına karıştıkları, çalıntı malları ikinci el piyasasında satarak uyuşturucu veya uyarıcı madde teminine yönelik gelir elde etme arayışında oldukları belirtilerek; bazı ikinci el malzeme alım/satımı yapan işletmelerin/kişilerin de uyuşturucu/uyarıcı madde tedarikinde/satışında bulundukları görülmektedir denildi.
Valilik Genel Emir'de şu ifadelere yer verildi:
“Kişilerin ve toplumun refah, huzur ve sükûnunu sağlamak, temel hak ve hürriyetlerini korumak Devletimizin asli görev ve sorumluluklarındır. Devletimiz başta kolluk kuvvetleri başta olmak üzere görevli tüm kurum ve kuruluşları vasıtasıyla toplumun huzur ve sükûnunu bozan unsurlarla mücadele etmek için her türlü tedbiri almaktadır.
Maddi/manevi zararlara ve suç kaygısının artmasına neden olarak genel asayişi olumsuz etkileyen hırsızlık olayları, kolluk birimlerimizce alınan önlemler ve olayların aydınlatılmasında gösterilen gayretler sayesinde son dönemlerde azalma eğiliminde olsa da ülkemizde hala en sık karşılaşılan asayiş olayları arasında yer almaktadır.
Suç eşyasının satın alınması veya kabul edilmesi 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 165'inci maddesinde 'Bir suçun işlenmesiyle elde edilen eşyayı veya diğer malvarlığı değerini, bu suçun işlenmesine iştirak etmeksizin, satan, devreden, satın alan veya kabul eden kişi, altı aydan üç yıla kadar hapis ve onbin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.' hükmü ile suç olarak düzenlenmiş olmakla birlikte çalıntı eşyaların çabuk el ve yer değiştirmesi, ikinci el piyasasında herhangi bir kayıt tutulmadan ve belge olmadan alım/satımının yapılabilmesi çalıntı eşyalara ulaşılmasını ve şüphelilerin tespitini zorlaştırmaktadır.
Ayrıca tüm dünyayı ve ülkemizi hedef alan, toplumsal güvenlik sorunu da olan uyuşturucu/uyarıcı madde kullanımı ve bununla bağlantılı suçlar, toplumsal yapımıza ve milli ekonomimize büyük zararlar vermekte, toplumsal gelişmenin önünde ciddi bir tehdit oluşturmaktadır.
Uyuşturucu/uyarıcı madde kullanan kişilerin tüm hayatı, uyuşturucu bulma ve kullanma üzerine kurulmuş olup söz konusu maddelerin temini için sık sık hırsızlık olaylarına karıştıkları, çalıntı malları ikinci el piyasasında satarak uyuşturucu/uyarıcı madde teminine yönelik gelir elde etme arayışında oldukları ve bazı ikinci el malzeme alım/satımı yapan işletmelerin/kişilerin de uyuşturucu/uyarıcı madde tedarikinde/satışında bulundukları görülmektedir.
Hırsızlık suçuna konu eşyanın ikinci el piyasasında satışının önlenmesi, hırsızlık olayları sonrası elde edilen eşyanın tespiti üzerine olayın aydınlatılması, şüphelilerin tespiti/yakalanması ve kamu düzeninin korunması amacıyla;
1-Hurda alım ve satımı üzerinden faaliyet gösteren hurda satan ve satın alan kişi/kişilerin kimlik ve adres bilgilerini, eşya miktar ve özelliklerini belirtir, Ek'teki İkinci El Malzeme Alım Satım Belgesi'nin tanzim edilmesi,
2-Hurda alım/satım faaliyeti gösteren kişi/firmaların tespit edilerek hırsızlık suçuna konu eşya/malzeme alım/satımı yapmamaları konusunda taahhütname alınması,
3-Elektronik eşya ve beyaz eşya olarak tabir edilen (Cep telefonu, bilgisayar, tablet, fotoğraf makinası, televizyon, buzdolabı, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi, akü, bakır malzeme vb.) eşyaları ikinci el olarak alım ve satım üzerine faaliyet gösteren işyerlerinde eşyayı satan ve satın alan kişi/kişilere ait kimlik ve adres bilgileri ile alışveriş işlemini gerçekleştirdiği tarih bilgilerinin, eşya miktar ve özelliklerini belirtir Ek'teki İkinci El Malzeme Alım Satım Belgesi'nin tanzim edilmesi veya eşya ile ilgili fatura alınması, kolluk kuvvetleri tarafından istenilmesi durumunda formun veya faturanın ibraz edilmesi,
4-Kolluk/zabıta birimleri başta olmak üzere yetkili birimlerce hurda/ikinci el malzeme alım/satımı yapılan yerlerin denetimlerine ağırlık verilerek, ruhsatsız ve/veya ruhsatlı olduğu halde hırsızlık malı alımı/satışı yaptığı tespit edilen iş yeri/kişiler hakkında ilgili birimlerle koordineli şekilde adli/idari işlemlerin yapılması,
5-İkinci el eşya/malzemelerin alım/satımı sırasında kişilerin kimlik bilgilerinin alınması, fatura/belgenin ibraz edilmesinin istenilmesi,
6-Hurda ve ikinci el eşya alım satımlarının kayıt altına alınması, işletmeler tarafından envanter listesinin tutulması,
7-Yanlarında vasileri bulunmadığı sürece 18 yaşından küçük kişilerden eşya/malzeme alımı ve bu kişilere eşya/malzeme satımının yapılmaması,
8-Hurda ve ikinci el eşya/malzeme alım/satımı yapan iş yeri/işletmelerin iç ve dış kısmını görecek şekilde güvenlik/kamera/kayıt sisteminin kurularak çalışır vaziyette olmasının sağlanması,
9-Seyyar hurdacılık yapan şahısların Mahalli İdareler veya Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden gerekli belgeleri alması ve istenildiği durumlarda yetkililere ibraz etmesi,
10-Tanzim edilen İkinci El Malzeme Alım Satım Belgesinin 1 yıl süre ile saklanması, hususlarına riayet edilmesi,
11-Toplumsal farkındalığın artırılması amacıyla özellikle vatandaşla buluşma toplantılarında/esnaf ziyaretlerinde hırsızlığa konu eşya/malzemenin alım/satımının suç olduğu konusunda bilgilendirmenin yapılması, konu ile ilgili hazırlanacak el broşürü, afiş vb. materyallerin vatandaşlarımızın görebilecekleri alanlara asılması/dağıtılması,
Başta kolluk/zabıta birimleri olmak üzere yetkili birimlerce denetim faaliyetlerine ağırlık verilecek, yapılan denetimler sırasında aksine hareket edenlerin tespit edilmesi halinde yukarıda belirtilen mevzuat hükümleri çerçevesinde adli ve idari işlemler yapılarak 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 32'inci maddesinde öngörülen idari para cezası uygulanacaktır.
Bu karar yayımı tarihinden itibaren yürürlüğe girer.
İlanen tebliğ olunur.”