Yetkili ağızdan açıklama! Araç tamirinde fahiş fiyat sorunu nasıl çözülecek?

Kayseri Oto Sanaatkârlar Odası Başkanı Şeyhi Odakır ile araç bakım, arıza, servis, muayene gibi işlemler için Organize Sanayi bölgesindeki tamir, bakım ya da servislerinde birbirinden çok uç noktalarda fahiş fiyat çıkarılmasının nedenlerini konuştuk. Detaylar Kayseri Anadolu Haber'in Kayseri bülteninde...

Kayseri Oto Sanaatkârlar Odası Başkanı Şeyhi Odakır ile araç bakım, arıza, servis, muayene gibi işlemler için Yeni Sanayi Bölgesi'ndeki tamir, bakım ya da servislerinde birbirinden çok uç noktalarda fiyat çıkarılmasının nedenlerini konuştuk. Yeni Sanayi'de fahiş fiyat uygulamalarını kendisine sorduk.

Türk Standartları Enstitüsü (TSE) kriterlerinin dışında hizmet veren tamirhanelerin ve standartların dışında kullanılan eşdeğer ya da yan sanayi diye anılan yedek parçaların tercih edilmesi aracı için hizmet almak isteyen vatandaşı zorluyor. Araç muayene konusunda ise Türkiye'nin Avrupa Birliği ve dünya standartlarını takip etmediği biliniyor.“Merdiven altı” olarak tabir edilen servisçiliğin yaygın olduğunu ve kural dışı işlerin yapıldığı bazı noktalar benzer tamir ya da servis işlemleri için birbirinden farklı fahiş fiyat politikaları benimseyebiliyor.

Bir ürün güvenliği mevzuatı var lakin araç servislerine yansıması olmuyor. Oto yedek parçaları ise araçların bakım ve onarımı için gerekli olan parçalardır ve araç sahipleri için düzenli bir masraf kalemidir. Fakat, oto yedek parça fiyatları marka, model ve parçanın tipine göre farklılık gösterebilir. Bazı parçalar oldukça ucuzken, bazıları ise oldukça pahalı olabilir.

Bir fiyat tarifesi çıkaramıyoruz!

Fiyatlarda standardı tutturmanın mümkün olmadığına dikkat çeken Odakır, "Bir fiyat tarifesi çıkaramıyoruz arızanın ne olduğuna göre değişebildiği için standart tutturmak zor. Burada ustanın tecrübesine göre değişebiliyor. Tecrübeli, bu işi bilen arkadaşlara gidilmesi daha doğru" diye konuştu.

Biz oto sanayici arkadaşlara 'Branşlaşın' diyoruz

Odakır, 12 yaşından beri sanayicilik yaptığını mesleğinin ise kaportacılık olduğunu vurgulayarak; “Her ustanın kendine göre bir işçiliği ve sanatı var. İşi yaptırırken iyi araştırılması gerekiyor. Örneğin sağlık sektöründe birden çok doktor var lakin her doktorun branşı ayrı. Branşa göre gidilmesi gerekiyor" dedi.

Son dönemde tabelalarda yazıyor; ‘Şahin, Doğan, Mercedes, BMW, Porsche' hepsinin bakımı yapılır ifadesi yer alıyor. Bu araçların hepsinde tecrübe sahibi olunması çok zor.

Mesleğiyle ilgili uzmanlaşmanın önemine dikkat çekerek; “Biz toplantılarda oto sanayici arkadaşlara diyoruz ki ‘Branşlaşın!' Japon ise Japon grubu, Alman aracıysa Alman grubu…” İfadelerini kullandı.

İyi bir araştırma yapmanın fahiş fiyat politikalarından etkilenmemek için kritik olduğuna değinen Odakır şu tavsiyelerde bulundu: "Otomobil diyoruz ama otomobilin birçok çeşidi var. Vatandaşın otomobiliyle ilgili bir sıkıntısı olduğunda iyi bir araştırma yapması elzem. Bir markanın yetkili servisi olduğu gibi yetkili olmayan özel servisleri var o markaların, bunları araştırıp gidilmesi daha doğru olur."

Oda'ya bağlı şikayet komisyonları kuruyoruz

Danışmanlık faaliyetleri yürütülüyor diyen Odakır şunları kaydetti: "Biz Oto Sanatkârlar Odası olarak bir sorun sıkıntı olduğunda şikâyet komisyonlarımız var, uzlaştırmak için tarafları komisyon kuruyoruz. Her Perşembe bunu çalıştırıyoruz. Yeri geliyor 10-15 tane müşteride de hata oluyor iş yeri sahibinde de oluyor. Vatandaşa, yol gösterici olması bakımından danışmanlık hizmeti de veriyoruz."

Standart fiyat ve ölçüyü bulamıyoruz...

Uyarılarına yenisini ekleyen Başkan, "Mesleğe yeni başlayan genç arkadaşlar, kaporta boya yapılır diye tabela asıyor. Vatandaş da haklı olarak daha uygun diye gidiyor ama konusunda uzman kişilere gitmek lazım.
Standart fiyat ve ölçüyü bulamıyoruz.
Birkaç yerden teyit edip fiyat alırsak en doğru fiyata ulaşmamız mümkün olur. Daha ucuz diye branşı olmayan bir yere aracımızı emanet etmemeliyiz.

ÖZEL HABER

Bakmadan Geçme