Araç sektöründeki büyük sorun! 'Fiyatların düşmesi imkansız'

Anadolu Oto Galericiler Sitesi Yönetim Kurulu Başkanı Metin Tuzcuoğlu, 'Sektörde ciddi sorunlar var, matrah artırımı düzenlemesi yeterli değil' dedi.

Araç sektöründeki büyük sorun! 'Fiyatların düşmesi imkansız'

Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati’nin ÖTV matrahında düzenlemeye gidileceğine yönelik olarak yaptığı açıklamanın ardından; vatandaşların da gündeminde yer edinen ÖTV matrahı düzenlemesi için araştırmalar hız kazandı. Vatandaşlar “ÖTV matrah düzenlemesi nedir, otomobil fiyatlarını nasıl etkiler?” sorularına yanıt ararken; Bakan Nebati "ÖTV indirimi yok, matrah düzenlemesi var" dedi.


“Fiyatlarda ciddi bir düşüş beklemiyoruz”
Düzenlemenin ÖTV indirimi ile ilgisi olmadığını söyleyen Anadolu Oto Galericiler Sitesi Yönetim Kurulu Başkanı Metin Tuzcuoğlu, “Bu düzenlemenin ÖTV indirimi ile bir ilgisi yok sadece bir matrah düzenlemesi olacak. Orada bir yanlış algı yapılmaya çalışılıyor. Bununla alakalı da gerçekten biz galeri esnafı olarak ciddi anlamda sıkıntı çekiyoruz. Çünkü malumunuz böyle bir haber ile birlikte direkt fiyatların düşeceğiyle alakalı insanlar kendilerini beklemeye alıyorlar. Bu da tabii ki de bizim işlerimizi ters yönde etkiliyor. Bu matrah artırımının matrah düzenlemesi yapılacağı için, böyle bir düzenlemede fiyatların çok ciddi anlamda değişeceğini düşünmüyoruz. Biz bu şekilde bu oranlarda devam edeceğini öngörüyoruz. Çünkü malumunuz çip krizi hala devam ediyor. Sıfır araçlar yok. Bu sıfır araçların olmayışı hem maliyetlerin artması hem krizin devam etmesi bizi ciddi anlamda etkiliyor. Banttan çıkan araç sayıları on binlerden, yüz binlerden, binlere düştü Türkiye ve dünya geneline baktığımızda. Onun için belli bir sektörü etkileyecek şekilde, böyle manipülasyonlu haberlerin olmamasını istiyoruz.” dedi.

“Günah keçisi galerici değil”
Sektörün çok ciddi sorunları olduğunu kaydeden Tuzcuoğlu, “Onun dışında çip krizi devam ediyor. Bu fiyatların düşmesi imkansız. Aslında bizler de yarı yarıya düşse inanın esnaflar olarak razıyız. Çünkü sattığımız aracın yerine araç koyamıyoruz. Sattıktan sonra bizler de keşke hemen yerine araç bulabilsek de yarı yarıya düşse inanın razıyız. Keşke eski o fiyatlara dönse. İnsanların alım gücünün düştüğünü hepimiz biliyoruz. Bununla alakalı bir de şunu söylemek istiyorum ben. Şimdi otomotiv sektörü doğru 100 bin liralık araba 200 bin oldu, 200 binlik 350 bin 400 bin oldu. Bunu biliyoruz ama bizler bir AVM'ye girdiğimiz zaman inanın 100 liraya aldığımız bir gömlek bir pantolon bile bin 500 lira, 2 bin lira olmuş. Bizimkinde yüzde 100 yüzde 150 arttı ama diğer sektörler de çok daha farklı artışlar oldu. Her zaman için galeri camiası olarak böyle kötü bir izlenim yaratılma adına farklı şekilde kullanılıyoruz. Günah keçisi her zaman galerici olmadığının ben altını çizmek istiyorum. Gerçekten yetki belgesini almış, yeterliliğini almış, bu sektöre yıllarını vermiş ve özellikle yetki belgesini almış esnaflar bu sektörde ciddi anlamda en kötü 15-20 yıllarını harcamış, yanlarında en az birer eleman çalıştıran ve Türkiye ekonomisindeki malumunuz otomotivdeki bu vergi ödeme noktasında da ciddi anlamda ülke ekonomisinin önemli lokomotiflerinden biri olduğumuzu düşünüyoruz. Onun için artık yani şu an yetki belgesini almış, yeterliliğini almış bütün esnaflar. Bundan sonraki süreçte çok daha böyle kaliteli, düzgün ticaretler de yapıyorlar. Hiçbir şekilde esnafın mağdur olmadığı dönemlere girildi. İnşallah bu şekilde stabil devam ederse de biz yine memnun oluruz. Çünkü artık insanların alım gücü ortada.” ifadelerini kullandı.

“Sektörümüz için bakanlık kurulmalı”
Otomotiv sektörüne sahip çıkılması gerektiğinin altını çizen Başkan Tuzcuoğlu, “Şunu çok net söylüyorum. Devamlı da yine sizler aracılığınızla basın yoluyla bunları hep dile getirdik. En başlıca sebep; mesela 7 milyon 400-7 buçuk milyona yakın araç satılmış. 2021 11. aydan 2022’nin bu aylarına kadar. Bunlar hep resmi kayıtlar. Noterlerden alınmış sıfır ve ikinci el satışları. Bunun sadece ve sadece 2 buçuk milyonu, 2 milyon 400 bini belgesi olan, vergi levhası olan esnafın elinden geçiyor. Hatta daha azı. Yani bu böyle bir noktada 5 milyon araç dışarıdan maalesef bizim işimizi vergisiz, algısız yapanların herkesin ek işi olması hasebiyle, herkesin farklı bir gelir kapısı görmesi hasebiyle, hem devletimiz zarar görüyor, hem de esnaf araç bulmakta ve vatandaş da ciddi anlamda araç alırken zorlanıyor ve fiyatların artmasındaki en büyük etkenlerden biri de bu. 5 milyon araç gerçekten çok ciddi bir rakam. Ben bunun altının çizilmesini istiyorum. Biz devamlı bunu hem federasyon hem şehirlerdeki dernekler, yöneticiler olarak elimizden geldiği kadar bakanlıklara bildiriyoruz. Hatta bizler otomotiv üzerine ayrı bir bakanlığın olması adına şu an çalışmalar yaptık. Onunla alakalı dilekçe veriyoruz. Devamlı federasyon başkanımızla irtibat halinde. Otomotiv sektörünün gerçekten ayrı bir bakanlığının olması lazım. Çünkü herkesin ek işinin bizim işimizin olmamasını istiyoruz. Yani buradaki dönen paranın kolay kolay hiçbir sektörde dönmediğini hepimiz biliyoruz. Bugün bir sarrafın bile yani bir kilo altının bugün bir milyon liraysa bugün bizim bir aracımız bir milyon olmuş durumda. Şimdi insanlar bir bir buçuk kiloyla sarraf adı altında dünyanın işini yapıyor gibi görünüyor ama şimdi bizim sektörümüzde mesela bugün en kötü bir araç 500 bin liralardan başladığını düşündüğümüz zaman ciddi anlamda yine diyorum ülke ekonomisine çok katkı sağlayan, vergisel anlamda da çok ciddi vergilerin alındığı malumunuz otomotiv bölümündeki o devletimize olan girdide hiçbir dünyada hiçbir ülkede olmayan bir gelir. Bunu da göz önüne aldığımız zaman gerçekten esnaflar olarak sadece biz kendimiz işimizi yapabilsek hem bu fiyatların düşmesinde ciddi anlamda mesela 5 milyon, 6 milyon araç bizim elimizden geçmiş olsa bu sirkülasyonun hızlanması demek. Piyasada daha hızlı döngünün olması demek. Bizler de şimdi araç sattığımız zaman yerine araç bulmakta zorlanıyoruz. Bir de bununla alakalı farklı tedarikçiler çıkarıldı. İsim vermiyorum ama çok bilinen internet siteleri ve uygulamalarından bahsediyorum. Bunlar da çok ciddi rakiplerimiz haline geldi. Hatta bunların yurt dışı menşeili ülke ekonomisine zarar verme adına da yapıldığını biliyoruz. Biz bunlarla alakalı da çalışmalar yaptık. Bizim tezgahımızda mesela 300 istediğimiz araca bu sitelerden 350-340 bu fiyatlarla artmaya başladığında bu rakamları görüyorduk. Yani burada bir dengenin oluşabilmesi için hani ekmeği ekmekçiye verelim tabiri her zaman kullanılır. Gerçekten esnaflar belgesini almış düzgün esnaflar eğer ki bu sektörde sadece vergi levhası olan işte metrekaresi uygun, belli sermayelerde bu işi yapan insanlar olduğu zaman hem vatandaş çok daha rahat araç bulacak, hem çok daha garantili araç alımı yapacaklar, hem de bundan sonraki süreçteki o yükselişin gerçek anlamda önüne geçilmiş olacak. Çünkü biz araç bulmakta zorlanmadığımız zaman herkesin de işi bizim işimiz olmadığı zaman bu artışın biz yüzde 51’inin bu noktada olduğuna inanıyoruz. Gerçekten de bu verdiğim rakamlar çok net rakamlar. Hani üç aşağı beş yukarıdır ama hemen hemen net rakamlarla size konuşuyorum. Onun için bizim burada da devlet büyüklerimizden tek isteğimiz bundan sonraki süreçte bu merdiven altı bu işi yapanların belgesi olmayanların bu işi yapmaması adına yaptırımların artmasını, cezai yaptırımların daha fazla şekilde uygulanmasını istiyoruz.” diye konuştu.

Haber: Selma Kan