Ehliyet için üst yaş sınırı geliyor: Türkiye'de ne zaman uygulanacak?
Yaşlı sürücülere yönelik yeni düzenleme dünya genelinde büyük tartışma yarattı. AB'nin bu kararı Türkiye'yi nasıl etkileyecek? İşte ayrıntılar Kayseri Anadolu Haber'in bülteninde..
Avrupa Birliği (AB), sürüş güvenliğini artırmaya yönelik yeni bir düzenlemeye hazırlanıyor. Sözcü Gazetesi'nin haberine göre, AB tarihinde ilk kez ehliyetler için üst yaş sınırı getirmeye hazırlanıyor. Belirlenen yaşı aşan sürücülere sağlık kontrolünden geçseler dahi ‘sürücü olur’ raporu verilmeyeceği duyuruldu. Bu düzenlemenin ilerleyen yıllarda Türkiye'de de tartışmalara yol açması bekleniyor.
Yaşlı sürücülere kısıtlama geliyor
Dünya genelinde her yıl yaklaşık 1.2 milyon insan trafik kazalarında hayatını kaybederken, ülkeler bu sorunu çözmek adına çeşitli önlemler alıyor. Sözcü'nün aktardığına göre, AB'nin yeni düzenlemesi yaşlı sürücülerin trafik içindeki payını azaltmayı hedefliyor. Halihazırda yürürlükte olan yasalara göre, Avrupa'da 70 yaşını aşan sürücüler her 5 yılda bir sağlık raporu almak zorunda. Ancak sağlık raporu alınamaması durumunda ehliyetler iptal ediliyor.
Türkiye'de ise şu anki uygulamaya göre 65 yaşından itibaren ehliyet yenileme sürecinde sağlık raporu zorunlu hale geliyor. 80 yaş ve üzerindeki sürücüler içinse bu süre 2 yıla indiriliyor.
75 yaş üstü trafiğe çıkamayacak
Yeni düzenlemeyle birlikte AB ülkelerinde sürücülerin yalnızca 75 yaşına kadar otomobil kullanmalarına izin verilmesi planlanıyor. Düzenlemenin gerekçesi olarak yaş ilerledikçe refleks kaybının artması ve bunun trafik kazalarına yol açması gösteriliyor. Ancak bu değişiklik, toplumun bazı kesimlerinden tepkiyle karşılandı. Özellikle evlatlarından ayrı yaşayan ve günlük işlerini bağımsız olarak halletmek için otomobil kullanmak zorunda kalan yaşlı bireyler, kararın kendilerini mağdur edeceğini savunuyor.
Bu kararın ilerleyen süreçte Türkiye'de de uygulanıp uygulanmayacağı sosyal medyada tartışma konusu oldu.
Japonya’da yaşlı sürücüler için özel işaret
Dünyanın en yaşlı nüfuslarından birine sahip Japonya da yaşlı sürücülere yönelik farklı düzenlemeler hayata geçiren ülkelerden biri. Sözcü Gazetesi'nde yer alan habere göre, Japon hükümeti 75 yaş ve üzerindeki sürücülere ait araçlarda ‘Koreija’ adlı özel bir sembol kullanımını zorunlu hale getirdi. Bu sembol, yaşlı sürücülerin trafikte daha dikkatli şekilde fark edilmesini sağlamak için kullanılıyor.
AB'nin yeni düzenlemesi kabul edilirse, yaşlı sürücülerin trafiğe çıkışına getirilen kısıtlamalar dünya genelinde yeni tartışmaların önünü açabilir. Türkiye'nin bu konuda nasıl bir yol izleyeceği ise önümüzdeki yıllarda netlik kazanacak.