Kayseri'de sessiz çöküş! Sektör kırmızı alarm veriyor
Kayseri, Türkiye'nin toplam mobilya ihracatının yüzde 30'unu tek başına üstlenen ve 2024 yılı itibarıyla 1,4 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaştı. Gazeteci Osman Çiftci, sosyal medya hesabından yaptığı çarpıcı paylaşımda, Kayseri mobilya sektörünün karşı karşıya olduğu risklere dikkat çekti ve sektör için 'Kırmızı alarm' dedi. Detaylar Kayseri Anadolu Haber'de…
Mobilya üretiminde Türkiye’nin lokomotif şehirlerinden biri olan Kayseri, yüksek ihracat potansiyeline rağmen ciddi yapısal sorunlarla karşı karşıya olduğunu Osman Çiftci sosyal medya hesabından aktardı. Özellikle ABD pazarının sunduğu fırsatlara rağmen, Kayseri'nin bu potansiyeli yeterince değerlendiremediğine dikkat çekti.
ABD pazarı altın değerinde ama tehlike büyük
ABD’nin 90 milyar dolarlık mobilya pazarının Türkiye’ye sağladığı yüzde 10’luk düşük gümrük vergisi avantajı, Kayseri için devasa bir fırsat anlamına geliyor. Ancak Çiftçi’ye göre, bu potansiyel, sektör içindeki yapısal sorunlar nedeniyle değerlendirilemeyebilir. Çiftci; ‘ABD pazarı altın fırsat, ama engeller var’ dedi ve bu fırsatın iyi yönetilmemesi halinde Kayseri’nin küresel rekabette geri kalacağını ifade etti.
Hammadde krizi ve tekelleşme sektörü zorluyor
Mobilya sektörünün en büyük sorunlarının başında, hammadde temininde yaşanan sıkıntılar geliyor. Çiftci, hammadde pazarında tekel konumuna gelen bazı grupların ‘afaki zamlar’ yaparak sektörü zor durumda bıraktığını belirtti. Bu durumun Kayseri’nin en büyük avantajlarından biri olan düşük maliyetli üretimi sekteye uğrattığını vurgulayan Çiftci, şu ifadeleri kullandı; ‘Hammadde krizi sektörü vuruyor! Fırsatçılık, küresel rekabette sektörü geri bırakabilir.’
‘Yenilikte geri kalıyoruz’
Çiftci, görüştüğü birçok mobilya üreticisinin kendisine aktardığı detaylar arasında, üretim kapasitesindeki yetersizlik ve hızlı Ar-Ge yapılamamasının da yer aldığını belirtti. Bu eksikliklerin, Kayseri mobilya sektörünün dünyadaki yeni mobilya trendlerini yakalamasını zorlaştırdığını ifade eden gazeteci, özellikle ABD gibi çevre dostu üretim anlayışına önem veren pazarlarda rekabet gücünün giderek azaldığını belirtti.
'Fırsatlar hayal olacak’
ABD pazarında rekabet edebilmek için sadece uygun fiyat değil, aynı zamanda doğru fiyat stratejilerinin izlenmesi gerektiğini belirten Çiftçi, gerekli uluslararası sertifikaların da eksik olduğunu dile getirdi. Bu eksikliklerin ihracat sürecini sekteye uğrattığını kaydeden Çiftci, ‘Bu sorunlar çözülmezse fırsatlar hayal olacak’ diyerek yetkilileri acil çözüm üretmeye çağırdı.
Hedef 1 milyar dolar ama...
Kayseri mobilya sektörü, ABD pazarında 336 milyon dolardan 1 milyar dolara ulaşmayı hedefliyor. Ancak Osman Çiftci’ye göre, bu hedefin gerçekleştirilebilmesi için hammadde temininden üretim kapasitesine, fiyatlamadan Ar-Ge’ye, sertifikalardan tekelleşmenin önlenmesine kadar birçok yapısal sorunun ivedilikle çözülmesi gerekiyor.