Kriz var - AVM'ler tıklım tıklım! Neden?
Ekonomist İslam Memiş, son dönemde sıklıkla duyulan 'Kıyamet Harcaması' terimini tanımlayarak, bu yeni kavramın ardındaki toplumsal ve ekonomik dinamikleri değerlendirdi. Detaylar Kayseri Anadolu Haber'de…
Ekonomist İslam Memiş, son dönemde sıklıkla duyulan ‘Kıyamet Harcaması’ terimini tanımlayarak, bu yeni kavramın ardındaki toplumsal ve ekonomik dinamikleri değerlendirdi. Aşırı artan enflasyonun, insanların alım gücünü azaltarak fakirliği hissetmelerine ve geleceğe dair umutsuz bir bakış açısı geliştirmelerine neden olduğunu belirten Memiş, bu durumun yeni dünya düzeninin bir yansıması olduğunu vurguladı.
‘Umutsuzluk harcaması’
Tv100’deki köşe yazısında Memiş, varlık sahibi olamayacağını düşünen bir grup insanın, para biriktirmeyi anlamsız bulmaya başladığını ifade ederek, ‘Umutsuzluk harcaması’ kavramının devreye girdiğini açıkladı. Özellikle gençlerin, internet üzerinden tüketim alışkanlıklarının şekillenmesi ve negatif içeriklere maruz kalmalarının onları harcamaya yönlendirdiğini belirtti.
‘Bu ne biçim kriz’
Memiş, ‘Kriz var ama AVM'ler tıklım tıklım, bu ne biçim kriz?’ diyenlerin, bu harcama biçimini anlamadığını ifade etti. Alım gücü azalmış olsa da, gençlerin pahalı giyim, tatil ve hazır gıda gibi alanlarda ciddi harcamalar yaptığını belirtti. Bunun yanı sıra, özel bir araştırma şirketinin verilerine göre Türkiye’de gençlerin yüzde 57’sinin geleceğe ilişkin planlama yaparken, yüzde 43’ünün planlama yapmadığını vurguladı. Bu durumun, geleceğe dair endişe verici bir sonuç doğurduğunu ifade etti.
‘Az iş çok para hayali’
Araştırmanın devamında, gençlerin ‘çok çalışmadan para kazanma’ arzusu içerisinde olduğunu belirten Memiş, az iş çok para düşüncesinin, yeni dünya düzeninde insan gücüne duyulan ihtiyacın azalmasıyla paralel gittiğini aktardı. Tüketim alışkanlıklarının, gelecekteki nesillerin durumunu belirleyeceğini dile getiren Memiş, küresel güçlerin sosyal medya aracılığıyla gençlerin harcama alışkanlıklarını planladığını söyledi.