MHP'li Özdemir'in Demiryolu Yük Taşımacılığı Hakkındaki Sorusuna Cevap Geldi

Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Kayseri Milletvekili İsmail ÖZDEMİR, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit TURHAN tarafından yanıtlanması istemiyle Meclis Başkanlığı'na verdiği yazılı soru önergesinde, Kayseri'de üretilen ürünlerin uluslararası pazara açılması noktasında konteyner gemi taşımacılığı için Mersin limanı kullanılmakta olduğunu ve Kayseri'den çıkan ticaret ürünlerinin demiryoluyla Mersin limanına taşındıktan sonra buradan gemilere yüklendiğini belirterek konuyu TBMM gündemine taşımıştı.

MHP'li Özdemir'in Demiryolu Yük Taşımacılığı Hakkındaki Sorusuna Cevap Geldi

Özdemir, “Son günlerde Kayseri basınında çıkan kimi haber ve yorumlara göre Kayseri-Mersin arasındaki demiryolu yük taşımacılığının, Çin-Kayseri arasındaki nakliyeden daha pahalı olduğu iddia edilmektedir. Bu iddia doğru mudur?” şeklinde soru da sorarak, cevap istemişti.
 
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit TURHAN tarafından verilen cevapta; Kayseri-Ulukışla arasındaki mevcut hattın, elektrikli ve sinyalli hale getirilmiş olduğunu ve hattın bakımının yapıldığını ayrıca Ulukışla-Yenice arasının ise sinyalli olduğu ve elektrifikasyon çalışmalarının tamamlanarak hattın devreye alma çalışmalarının devam ettiği belirtilmektedir.
 
Bakanlık tarafından verilen cevapta şu tespitlere yer verilmiştir : “Diğer taraftan, Yenice-Mersin-Adana arasında ise Konya, Karaman, Kayseri ve Gaziantep'ten gelen yüklerin, Mersin Limanı'na daha hızlı aktarılması için, Mersin-Adana-İncirlik-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Demiryolu projesi kapsamında; hat kapasitesinin artırılarak Mersin-Adana- 3. ve 4. hat yapımı, 1. ve 2. hat altyapı, üstyapı, EST ve Çukurova Havalimanı demiryolu bağlantısı projesi planlanmış olup projenin 2021 yılında tamamlanması hedeflenmektedir. Öte yandan yurtiçi yük taşıma ücretleri, çıkış ve varış istasyonları arasındaki mesafe dikkate alınarak taşınacak yükün ağırlığı üzerinden hesaplanmaktadır. Kayseri (Boğazköprü) Mersin arası 322 km olup, 01.03.2019 tarihi itibariyle uygulanan taşıma ücreti KDV dâhil 32,34 TL/Ton' dur.”
 
Kayseri-Mersin arasındaki demiryolu yük taşımacılığının, Çin-Kayseri arasındaki nakliyeden daha pahalı olduğu iddiaları üzerine şu bilgiler verilmiştir; “Kayseri'den Mersin'e ağırlıklı olarak konteyner taşıması yapılmakta olup 40 ayak konteynere ortalama 10 ton eşya yüklenmektedir. Kayseri (Boğazköprü) - Mersin arası 40 ayak konteynerin taşıma ücreti (dolu+boş dâhil) 873,30 TL'dir. 10 tonluk yüklemede 1 ton ücreti KDV dâhil 87,33 TL olmaktadır. Aynı yükün BTK hattı üzerinden; Kayseri (Boğazköprü) Çin güzergâhında taşınması durumunda, Türkiye parkuru olan Kayseri (Boğazköprü) - Ahılkelek arasındaki taşımanın ücreti, konteyner başına (dolu+boş dâhil) 783 USD'dir. 10 tonluk yüklemede ise 1 ton ücreti 78,3 USD olmaktadır.
 
Gelen cevapta ayrıca; Kayseri (Boğazköprü)-Mersin parkurunda 2009 yılından itibaren uygulanan ücretler ve konteyner ayak sayıları ve ağırlıklarına göre halen uygulanmakta olan ücrete esas brüt ağırlık baremleri de tablolarla verilmiştir. BÜLTEN