Şahin: 'Hakem heyetlerine başvurular azaldı'
Tüketiciler Birliği ile İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından Tüketiciler Haftası dolayısıyla 'Tükenmeden Tüketelim' isimli konferans düzenlendi.
Kadir Has Kongre ve Kültür Merkezi’nde okul müdürleri ve rehber öğretmenlerin katılımıyla düzenlenen konferans saygı duruşunda bulunulması ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başladı. Konferansın açılış konuşmasını yapan İl Milli Eğitim Müdürü Osman Elmalı bilinçli bir tüketici olmanın önemine değinerek, “Tüketiciler Birliği ile ortaklaşa düzenlediğimiz ‘Okullarla buluşuyoruz’ etkinliği kapsamında ‘Tükenmeden Tüketmek’ isimli konferans ile birlikteyiz. İçinde bulunduğumuz hafta ‘Dünya Tüketiciler Haftası’ olarak kutlanmaktadır. Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü olarak ilk defa bu hafta içerisinde okul müdürlerimizin ve rehber öğretmenlerimizi bilgilendirmek amaçlı böyle bir toplantı düzenliyoruz. Milli Eğitim Müdürlüğü olarak biz hem eğitim hem de öğretim ile ilgilenmek mecburiyetindeyiz. Öğrencilerimizi bilinçli birer tüketici yapmak için ‘Milli Üretim Bilinçli Tüketim’ isimli projemizi okullarda uygulamaya başlıyoruz. Bu projede amaç yerli üretim bilinci oluşturmak ve öğrencilerimizi bilinçli tüketim kültürünü kazandırmaktır. En hızlı kazanç tasarruftur. Dolayısıyla bilinçli olmayan bir tüketici sadece kendisine değil ülkesine de zarar vermektedir. İşte bu konferans neticesinde elde edeceğimiz bilgileri diğer öğretmen ve öğrencilerimize aktarmanızı sizlerden özellikle istirham ediyorum” dedi.
'Tükenmeden Tüketelim' Konferansında konuşan Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin ise, birliğin tarihi hakkında bilgiler verdi. İnsanların hak aramalarındaki zafiyetlerinin bulunduğunu ve hakem heyetine başvuruların giderek azaldığının altını çizen Şahin, “Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, “Bizim bağlı olduğumuz Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ve onun Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü var. Bütün düzenlemeleri, yasal mevzuatları o kurum vesilesi ile yapıyoruz. Fakat o kurum maalesef Gümrük ve Ticaret Bakanımıza maalesef yanlış bilgiler verip, yanlış yönlendiriyor. Tüketici hakları konusunda herkesin güllük, gülistanlık olduğunu vermeye çalışıyor. Bakanımız da tabi yoğun gündem arasında o bilgileri alıp yanlış bilgiler aktarıyor. Bunun hesabının sorulması adına biz buradan bakanımızı uyarıyoruz. Bilgilerin teyit edilmesi gerekir, yanlış bilgilerle halka pembe bir tablonun çizilmemesi gerekir. İnsanlarımızın hak arama konusundaki zafiyetini hepimiz biliyoruz. Bir kamu kurumuna gidip hak aramak, hakkımı istiyorum demek çok sıkıntılıdır. İnsanlarımız çoğu yerden geri dönmüşlerdir, eleştirilmişlerdir. Hakkını aramaktansa mahkemeye gitmeyip haklarından vazgeçen çok insan bilirim. Ne oldu, mahkeme yerine insanların haklarını arayabileceği sıcak yerler olan kaymakamlıklarda hakem heyeti oluşturuldu. Güzel bir adımdı, bu konuda hakikaten çok memnun olduk. Hakem heyetlerine 2014 yılında 5 milyon gibi bir müracaat gerçekleştirildi. Geldiğimiz nokta yıllık 20 bin müracaattan 2014 yılında 5 milyon müracaata, hak arama noktasına geldi. Fakat 2014’ten sonra ne olduysa bu mücadele gerilemeye başladı. 2015’te 5 milyondan 3 milyona, 2016’da ise 1 milyon 700 bine düştü. Fakat bakanımıza düştü dedirtmemek için diyorlar ki; ‘2012’de 446 bin olan müracaat sayısı 2016’da 1 milyon 700 bine çıktı.’ Bilgiyi saklıyorlar ve kıyası bununla yapıyorlar. Peki ne oldu da 2014’ten sonra müracaatlar düştü? Biz tüketiciler ciddi bir orantısız güçle karı karşıyayız. Bu orantısız gücü bize uygulayanlar bankalar, GSM operatörleri, mağazalar zincirleri ve özellikle dolandırmak üzere kurulmuş kuruluşlar. Bunların seçtiği metot uzaktan satış dediğimiz yöntem. Bankalara karşı yıllarca uğraştık, almış oldukları haksız kazançları tespit ettirdik. Bunu öncelikle yukarıdakilere izah etmeye çalıştık sonra bunu yargı kararıyla kesinleştirmek istedik. Bir çoğunu kesinleştirdik. Bizim yıllarca sizler için, bu ülke için uğraşıp almış olduğumuz bu hakları bir gecelik düzenleme ile tekrar onlara verildiğini gördük. Dolayısıyla burada orantısız güç ile karşı karşıyayız. Bankalar bizim 10 yıl uğraştığımız mücadeleyi bir yönetmelikle üstelik bunu Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğü ile vesilesiyle gayet güzel yaptılar. O haklar elimizden bir çırpıda alınınca doğal olarak hakem heyetlerine müracaatlar azalmaya başladı” ifadelerini kullandı. HABER-FOTO-GÖRÜNTÜ: İHA