Dijital medyanın faaliyet alanları geliştikçe çok farklı olaylarla karşılaşıyoruz. Bazen iyi sosyal medya, kötü sosyal medya ayrımına dahi gidiyoruz. Ancak sosyal medya platformlarına neye göre iyi veya kötü olarak ayırıyoruz tartışılır. Son haftalarda yaşadığımız olaylar sosyal medya mecralarında yaşanan karanlık olayları gün yüzüne çıkarıyor. Özellikle sosyal medyada gerçekleşen akran zorbalığı, kötü muamele, şantaj gibi eylemlerin neticelerinin çocuklar ve dijital okuryazarlığı henüz yetkin seviyeye gelmemiş kişiler için çok derin yaralar açabileceğini görüyoruz.
Dijital okuryazarlık neden önemli!
Günümüz teknolojileri göz önüne alındığında yapay zekâ sayesinde bir kişinin sesini görüntüsü kullanarak çok rahatlıkla gerçeğinden ayırt edilemeyecek içerikler oluşturmak mümkün. Bu durum kötü niyetli kişilerce kullanıldığında ise savunmasız insanlar üzerinde kötü etkiler bırakabiliyor. Bu gibi durumlarla baş etmenin ise bireysel olarak en önemli mücadele yöntemi dijital okuryazarlık. Dijital okuryazarlık sayesinde bireyler gördükleri her şeyi doğrudan kabul etmek yerine önce bir düşünmeyi, anlamlandırmayı ve tahlil ettikten sonra kabul etme yoluna giriyor. Böylece dijital medyanın kendileri üzerindeki risklerini azaltıyor.
Suç, sosyal medyada da suçtur!
Sosyal medya hesaplarının vermiş olduğu anonim kimliklerden elde edilen güç kullanıcılara hakaret etme, iftira gibi söylemlerde bulunma özgürlüğü tanımıyor. Ancak görünüyoruz ki sosyal medyada oluşturulan ve anonim kimlik kullanan kişiler tarafından diğer kullanıcılara ve kamuoyunda tanınan kişilere yönelik çok rahatlıkla hakaret, küfür dolu paylaşımlar yapılabiliyor. Bu durumun en büyük sebebi ise sosyal medyanın mekânsallıktan uzak olması ve kimliğin gizlenmesinin kolay olması. Bu durumlar kişilere tüm yukarıda sayılan suçları işleme özgürlüğü tanımıyor lakin sosyal medyada da işlense suç yine suçtur.
Ne yapmalıyız?
Sosyal medya kullanımının çok küçük yaşlara indiğini kişilerin yaşanan olaylar karşısında çok büyük sıkıntılar yaşadığını görüyoruz, o halde ilkokullardan başlamak üzere dijital okuryazarlık eğitimleri düzenlemeli yaşı büyük küçük fark etmeden herkesin bu eğitimlerin bir parçası olmasını sağlamalıyız.