Son günlerde yine sosyal medyanın etkisini ve toplum üzerindeki gücünü tartışmaya başladık. Cumhurbaşkanı Erdoğan da pazartesi günü gerçekleştirdiği konuşmasında ‘Hiçbir kuralın, değerin, ahlaki sınırın olmadığı sosyal medya mecraları giderek büyük bir operasyon aygıtına dönüşmeye başladı.’ ifadelerini kullandı.
Ne Olmuştu?
Geçtiğimiz aylarda Instagram, yasaları ihlal ettiği gerekçesiyle kısıtlanmış ve uzun istişareler sonucunda yeniden açılmıştı. Bu süreç bize şunu göstermişti; sosyal medya mecraları gerektiğinde kısıtlanabiliyor ancak kısıtlanmasıyla beraber sosyal medya sayesinde işlerini yürüten işletmeleri ve kuruluşları da zor durumda bırakıyor. Öyle ki çoğu küçük girişimcinin satış noktası ve tüketiciye ulaşma için kullandığı tek yer sosyal medya platformları.
Son Yaşanan Gelişmeler Çerçevesinde
Son yaşanan gelişmelere baktığımızda da yaşanmaması gereken ancak maalesef yaşadığımız bu kahredici hadiselerin bu denli gündeme oturmasında sosyal medyanın etkisi çok büyük. İşte bu gibi etkiler sosyal medyanın olumlu yanını oluşturuyor lakin mekânsal ve zamansal olmayan platformlarda dakikalar içerisinde çok büyük veri akışları sağlanıyor. Bu veri akışı hızı olayların daha hızlı çözüme kavuşturulmasını sağladığı gibi aynı zamanda işleri daha da karmaşıklaştırabiliyor. Ancak çocuklar, kadınlar, engelliler gibi toplumun önem atfettiği konularda sosyal medyanın adaletin tesisine yönelik sağladığı katkı yadsınamaz.
Sosyal Medya, Amirimiz Oldu!
Sosyal medya platformlarında gündem olan ve insanlar tarafından beğenilen veya tepki çeken durumlara göre hayatımız şekillenmeye başladı. Örneğin hiç daha önce adını duymadığımız bir film düşünelim sosyal medyada ansızın karşımıza çıkıyor ve aklımızda film izleme planı yokken bir anda kendimizi televizyonun karşısında buluyoruz. Karnımız tok olmasına rağmen bir anda karşımıza çevremizde yer alan bir tatlıcının reklamı çıkıyor kendimizi tatlıcıda buluyoruz. Tüm bunlar sosyal medyanın bizim fikirlerimize etkisi. Aynı şey siyasi görüşlerde de geçerli sosyal medyada gördüğümüz içeriklerle fikirlerimiz değişebiliyor veya güçlenebiliyor.
Navigasyon Gibi!
Sosyal medya platformları bazen de kişiye özel içerik önerilerinde bulunuyor. Bu içerik önerileri bizim fikir yapımızı güçlendiriyor. Aynı fikirde olanları aynı odanın içeresinde gibi şekillendiriyor, ona uygun içerikleri gün yüzüne çıkarıyor. Adeta zihin dünyamızı tanımlayan bir navigasyon gibi biz konuşmadan tıklama alışkanlarımızdan görmek ve gitmek istediklerimizin haritasını çıkarıyor. Sosyal medya aynı zamanda alışverişe teşvik ediyor bir ayakkabı araştırıyoruz her yerde ayakkabı çıkıyor kişiye özel bu reklamlar sayesinde bireyler alışveriş ihtiyaçları olmasa da kendilerini alışveriş yaparken buluyor.
Söz Gelimi;
Sosyal medya sayesinde insanların fikirleri ve yapıları değişiyor. Yaşanan değişikliklerin temelinde ise başka insanların oluşturduğu içerikler yatıyor.