Kemal Yavuz

Kur'an da Hac - 2

Kemal Yavuz

2 / Bakara 217. “Sana haram ayı yani onda savaşmayı soruyorlar. De ki: o ayda savaşmak büyük bir günahtır. İnsanları Allah yolundan çevirmek, Allah’ı İnkâr etmek, Mescidi Haramın ziyaretine mani olmak ve halkını oradan çıkartmak ise Allah katında daha büyük bir günahtır…” Ayrıca 5 / Maide 2. “Ey iman edenler! Allah’ın koyduğu dini işaretlerine, haram aya, gerdanları süslenmiş kurbanlıklara ve Rablerinin rızasını umarak, Beytül Harama gelenlere karşı saygısızlık etmeyin. İhramdan çıkınca avlana bilirsiniz…” aynı sure de 5 / Maide 97. “Allah, Beytül Haram olan Kabe’yi saygıya layık olmak için bütün insanlığa sembol olarak kıldı. Haram ayı ve boyunları bağlı ve bağsız kurbanlıkları da sembol kıldı…” Bu ayetler den hem haram ayların, hem de Hac da ziyaret edilen Kabe’nin aynı anılmasından Hac aylarının haram aylar oluğu da anlaşılıyor. Gerek bu ayetler de, gerekse önceden beri uygulanan hac yapılırken ticaretin engellenmemesi olayı Hacla ilgili olsa gerektir. Yine 9 / Tövbe2. “Yeryüzünde dört ay daha dolaşın, (hitap Müşriklere) İyi bilin ki, siz, Allah’ı aciz bırakacak değilsiniz…” 9 / Tövbe 5.” Haram aylar çıkınca müşrikleri bulduğunuz yerde öldürün, yakalayın, onları hapsedin veya gözetleme yerlerinde onları bekleyin…” yine 9 / Tövbe 36. “Gökleri ve yeri yarattığı günden beri Allah’ın kanununa göre, Allah katında ayların sayısı on iki olup, bunlardan dördü haram aylardır…” 
 Hac ve ticaret için savaşmadıkları aylar dört ay olarak bu şekliyle Kur’an da geçiyor ve özellikle haram olan bu aylarda savaş dahi olsa adam öldürmeyin ama bu aylardan sonra hem savaşın hem de öldürün emri veriliyor. Hac, ayıları başlangıcı, Zilhiccedir, Hac ayı manasına gelen Zilhicceyi Tövbe suresi üçüncü ayetten anlıyoruz. 9 / Tövbe 3. “Haccı Ekber en büyük Hac, Allah ve Resulünden insanlara bir bildiridir…” Haccın ilk gününe Hac günü isminin verilmesi de düşünülmelidir. Hac gününün başlangıcı olan Zilhicce olunca takip eden Muharrem, Safer ve Rebiulevvel aylarının hac ayları olma ihtimali daha kuvvetlidir. Bizlere gelen, rivayet ve yaşanılan sünnete göre, Peygamberimizin bahsedilen birkaç günde hac ibadetini yaptığı doğrudur ve kimse de itiraz edemez. Haram ayları zilkade, zilhicce, muharrem ve recep olarak diyenler de var.  
Hac, yalnız yapılan bir ibadet değil, insanların bir araya gelerek yaptıkları bir ibadet ve mahşer provasıdır. Hac da kavga, kötülüğe sapma, hayvanları öldürme gibi işler yapılmayacağı ve eşler arasında cinsel ilişkide yasaktır. 2 / Bakara 197. “Kim o aylarda hacca niyet ederse, hac esnasında, kadına yaklaşmak, günah sayılan davranışlarına yönelerek, kavga etmek yoktur. Ayette ki, malumat bilinen anlamında, bunu aylar olarak diyenlerin olduğu gibi, her yıl tekrarlandığı ve dönemin şartlarında uzun olan hac yolculuğunda haccın bir parçası olduğunu diyenler de var. Allah, haram ayları açıklarken, gerek bu günlerin, gerekse gelecekte olacak binme araçlarının gelişeceğini de bilendir. İbrahim Peygamberden o güne kadar yapılan yasak aylara uymakta var, bunların tekrar düşünülüp iyi anlaşılması, bazı sıkıntıların giderilmesine ve konunun daha iyi anlaşılmasına yol açacağına güvenmek durumundayız. Hacda uyulması gereken hususlara ihram denir. Haccın ihram olması hac boyunca yapılmaması gerekenlerin yapılmamasıdır. Ama bugün bunun yerine dikişsiz elbise giymek olarak farzlaştırmak ne kadar uygundur düşünülmelidir. Eğer, böyle bir elbise giyilmesi gerekseydi, Allah onu da açıklardı. Yasaklar denmeyip, yerine elbise denmesi isabetli değildir. Yoksa, elbise giyilerek, bu yasaklara uyulabilir. Ama, yasaklar yerine, elbise denmesi uygun değildir.      
Yasaklardan birisi de avlanma yasağıdır. 5 / Maide 95. “Ey iman edenler! İhramlı iken avı öldürmeyin. İçinizden kim onu kasten öldürürse, öldürdüğü hayvanın dengi ceza vardır. Adil iki kişinin kararı ile öldürdüğü hayvana eş değer bir hayvanı kurban etmek üzere Kâbe’ye getirerek, öldürdüğü hayvana denk bir hayvanı bedel olarak kurban eder. Ya da o hayvana bedel yoksulları doyurmak veya o hayvana denk olacak kadar oruç tutar…” 5 / Maide 96. “…Deniz avı yapmak ve onu yemek size helal kılındı. İhramlı olduğunuz, müddetçe sadece kara avı size haram kılındı…”  
 

Yazarın Diğer Yazıları